PMP Pro Audio

Testy sprzętu

stage technique – equipment tests-english

Zakładkę „Technika” podzieliłem dla wygody czytelników (i swojej) na dwie części. W tej zamieszczam testy sprzętu, które w latach 2007-2015 wykonywałem na zlecenie miesięcznika Muzyka i Technologia. Łącznie przetestowałem 84 produkty kilkunastu firm o światowej renomie, ale również i tych nieco mniej znanych. Krajowi dystrybutorzy przysyłali sprzęt do mojego warsztatu, licząc na rzetelną i fachową ocenę. Czasem licząc również na „taryfę ulgową” ale z tym u mnie trochę gorzej, co m.innymi spowodowało, że obecnie w zasadzie nie przyjmuję już tego rodzaju zleceń, gdyż coraz częściej bywało tak, że traciłem czas na badanie sprzętu, którego którego test i tak by się nie mógł ukazać, gdyż byłby antyreklamą, jeśli miałbym go rzetelnie wykonać, zgodnie z moimi standardami. Ostatni test jaki wykonałem, dostępny jest pod tym linkiem:

https://www.infomusic.pl/test/44802,test-db-technologies-lvx-15-aktywny-zestaw-glosnikowy

Mimo, że moja pracownia to niewielkie i dość skromnie wyposażone pomieszczenie, jeszcze nie zdarzyło się, żeby jakikolwiek producent zakwestionował wyniki moich pomiarów i badań, a nie da się ukryć, że nie zawsze pokrywają się one z danymi katalogowymi. W takim wypadku były dwa wyjścia: albo test w ogóle się nie ukazywał i sprzęt wracał do dystrybutora, albo producent starał się udzielić wyjaśnień w spornych kwestiach i jeśli obie strony uznały, że osiągnęły „kompromis”, to taki materiał trafiał do druku.

Nieskromnie powiem, że moje testy są prawdopodobnie najbardziej szczegółowe i drobiazgowe ze wszystkich, jakie ukazywały się w krajowej prasie specjalistycznej. Tylko ja wykonuję np. dokładne pomiary mocy dostarczanych urządzeń, a wiele podobnych testów w innych pismach opiera się wyłącznie na danych katalogowych. Żeby móc wykonać taki pomiar, trzeba dysponować co najmniej generatorem, oscyloskopem i co nie mniej ważne, odpowiednim obciążeniem zastępczym, czyli tzw. „opornicą”. Te przyrządy + kilka innych, podobnie jak opornice wykonanych samodzielnie, pokazuję na poniższych fotografiach i zwracam np. uwagę na uniwersalny moduł „krosowniczy” własnego pomysłu, dzięki któremu w trakcie pomiarów mogę podłączyć każdy rodzaj stosowanych w branży audio złącz, a także podać na badane urządzenie sygnał z dwóch niezależnych generatorów. Wykorzystałem do jego zbudowania płytki drukowane od modułów końcówek mocy, których nie wytwarzam już od ponad 15 lat (na zdjęciu po lewej moduł jeszcze bez okablowania) :

Ciekawostką jest, że widoczny na zdjęciu „zabytkowy” generator polskiej firmy Meratronik to pierwszy „poważny” przyrząd jakie kupiłem i który służy mi bezawaryjnie od 1984r, zaś analogowy oscyloskop z 1996r też nie chce się popsuć. Życzyłbym sobie, żeby współcześnie produkowany sprzęt służył równie długo, ale to nierealne, podobnie jak w przypadku aparatury audio.

Niewiele osób testujących sprzęt rozbiera dostarczone wyroby na czynniki pierwsze, albo wykonuje dokładne oględziny i pomiary przetworników, czy dajmy na to parametrów obudowy, a w moim przypadku to był właściwie standard. Wynika to być może z faktu, że osoby przeprowadzające takie testy często nie dysponują specjalistycznymi narzędziami i aparaturą, którą pokazuję na kolejnym zdjęciu, obejmującym większy fragment mojego stanowiska pracy:

stanowisko(1)

Oczywistym jest, że test napisany w oparciu o dane z prospektu i pozytywną ocenę „ze słuchu” zazwyczaj usatysfakcjonuje dystrybutora, ale czy również czytelnika? Moim zdaniem nie i dlatego starałem się przeprowadzać je maksymalnie rzetelnie i chyba udawało mi się to nie najgorzej. Bywało i tak, że dystrybutorzy zwracali się do mnie z prośbą o „prywatną” ocenę jakiegoś wyrobu firmy, która potencjalnie mogła pojawić się w ich ofercie i dzięki temu czasem udawało się uniknąć złych decyzji, które mogłyby okazać się dla dystrybutora bardzo kosztowne. Jednak wyraźnie zaznaczam, że staram się unikać publicznych dyskusji na temat jakości wyrobów poszczególnych firm, poprzez pokazywanie ich palcem. Byłoby to trochę niezręczne w sytuacji, gdy sam jestem „producentem” i choć skala mojej działalności „nie zagraża” nikomu, to jednak konsekwentnie będę się trzymał tej zasady również w przyszłości i oczywiście tym bardziej na forum publicznym, jakim jest moja strona firmowa. Zapraszam jednak do zakładki „Felietony” gdzie dzielę się swoimi przemyśleniami i doświadczeniami, m.innymi na temat sytuacji panującej na rynku aparatury nagłośnieniowej.

https://pmpproaudio.pl/felietony/

Napisałem również 4 artykuły na ten temat, które ukazały się na portalu Infomusic:

https://www.infomusic.pl/poradnik/43908,rynek-producenta-i-dystrybutora-cz-i-wprowadzenie

Jeśli chodzi o testy sprzętu, to nie nie ukrywam, że na ocenę danego wyrobu w znacznym stopniu wpływają moje własne doświadczenia i preferencje. W związku z powyższym, zdecydowanie zachęcam każdego potencjalnego nabywcę do przeprowadzenia testów we własnym zakresie – szczególnie takich, które dotyczą kwestii brzmieniowych.
Publikacje prasowe służą głównie zapoznaniu czytelników z aktualnymi tendencjami i propozycjami producentów i w moim przypadku nie roszczą sobie prawa do bycia „wyrocznią” w kwestii przydatności danego urządzenia dla konkretnego użytkownika.
Informuję, że zakres mojej wiedzy i doświadczeń dotyczy głównie takich urządzeń jak miksery, końcówki mocy, wzmacniacze instrumentalne, głośniki, zestawy nagłaśniające oraz ich różne konfiguracje i właśnie takiego rodzaju sprzęt przyjmowałem do testów.

Jak już nie raz wspominałem, nie mam żadnego interesu w tym, żeby kogokolwiek przekonywać o wyższości aparatury producenta X nad produktem firmy Y, gdyż nie jestem związany w jakikolwiek sposób z żadnym dystrybutorem ani producentem, więc zainteresowanych tego typu „współzawodnictwem” odsyłam do innych miejsc w internecie – jest ich aż nadto i każdy może znaleźć coś dla siebie. Osoby, którym wydaje się, że wiedzą lepiej, z przyjemnością pozostawię z tym przekonaniem, a nabywcom, którzy na własnej skórze przekonali się o realnej wartości niektórych ładnie „opakowanych marketingowo” produktów, składam wyrazy szczerego współczucia.
Jeśli ktoś czuje się usatysfakcjonowany moją działalnością „edukacyjną” dostępną w prasie i na tej stronie, zapraszam do księgi gości:

https://pmpproaudio.pl/goscie/

Ułatwienia w wyszukiwaniu testowanych produktów:

W marcu 2016, kierując się również docierającymi do mnie sugestiami osób odwiedzających tę stronę, zadałem sobie trud usystematyzowania wszystkich testów wykonanych w ciągu 8 lat dla miesięcznika Muzyka i Technologia, co w efekcie powinno znacznie ułatwić dotarcie do konkretnych materiałów. Spis testów umieszczony jest w porządku alfabetycznym wg nazw firm i chronologicznie wg daty ukazania się testu w zakresie jednego producenta.

Jeśli w spisie znajduje się wyłącznie informacja od dacie publikacji (bez aktywnego linku PDF) oznacza to, że nie otrzymałem z redakcji wersji elektronicznej i zainteresowani muszą wejść na stronę MiT i tam szukać interesującego ich materiału:

https://www.muzykaitechnologia.pl/testy

Niestety, wiele z tych testów nie jest już dostępnych na stronie redakcji, choćby z racji tego, że od czasu ich publikacji minęło kilkanaście lat. W takiej sytuacji można próbować je odnaleźć na stronach dystrybutorów danej marki. Jeśli w jednym numerze ukazywał się „zbiorczy” test kilku wyrobów jednego producenta (np. rodziny zestawów głośnikowych), to wówczas w opisie znajdują się ich wszystkie oznaczenia. Informuję przy okazji,  że nie miałem żadnego wpływu na wielkość i jakość dostarczanych plików PDF.  Wyraźnie podkreślam,  że nie udzielam żadnych indywidualnych informacji odnośnie testowanych produktów. Po pierwsze dlatego, że testowałem je wiele lat temu i trudno pamiętać wszystkie szczegóły, a po drugie uważam, że testy są na tyle rozbudowane i drobiazgowe, że powinny zaspokoić większość oczekiwań „poznawczych” potencjalnych nabywców.

Piotr Peto

—————————————-

Testy produktów firmy Altair:

Altair – EQ 230 – 07-2012

Altair – DA-410 – 07_2012

Testy produktów firmy Alto:

Alto – Litepack – 07_2008

Alto – MOD 800 – 08_2008

Alto – MS 153A – 05_2009

Alto – APM 80 – 12_2009

Alto – ELVIS – 01_2010

Alto – MS 12A, 15A, 15SA – 04_2010

Alto – APM200 – 05_2010

ALTO – PAM5A – 06_2010

Alto – LYNX-MIX 164 EVO – 11_2010

Alto – MS 12SA, MS 8A – 12_2010

Testy produktów firmy Behringer:

Behringer – B210D – 09_2011

Behringer – B312D – 10_2011.

Behringer Eurolive – B310D – 10-2011

Behringer – B1800D – 11_2011

Behringer – Neo 812, 912, 815 – 12_2011

Behringer – Xenyx XL2400 – 02_2012

Behringer – EPX4000 – 04_2012.

Behringer – CL 3596 – 08_2012

Behringer – Eurocom AX 6240 – 10-2012

Behringer – Eurolive B115MP3 – 11-2012

Behringer – Eurolive B612D – 03-2013

Behringer – Xenyx QX2442USB – 03-2014

Behringer – Europort EPS500MP3 – 04-2014

Behringer – Eurolive B1200D – 05-2014

Behringer – Europort MPA40BT – 06-2014

Behringer – Europower PMP550M – 09-2014

Behringer – Europower PMP560M – 11-2014

Behringer – Eurolive B1500HP – 05_2015

Testy produktów firmy Crown:

Crown – XTi 6002 08_2011

Crown – XTI2002 – 10-2012

Testy produktów firmy DB-Technologies:

DBT – FlexSys F12 – 04-2103

DBT – L160D – 06-2014

Testy poduktów firmy Dynacord:

Dynacord – C12.2 – 08-2011

Testy produktów firmy EV:

EV Tour X – 09_2009

EV – ZxA1-90 / ZxA1-Sub – 08-2012

Testy produktów firmy JBL:

JBL – EON 510, 518S – 04_2009

JBL – VD7215/95DPAN – 10-2111

Testy produktów firmy KX -Audio:

KX-Audio – KX15, KX1.5 – 11_2009

Testy produktów firmy L-Acoustics:

L-ACOUSTICS – 108P, SB15P – 09_2010

Testy produktów firmy Meyer Sound:

MS – MJF 210 – 01 -2015

Testy produktów firmy MrBrown:

MrBrown – 01_2010

Testy produktów firmy Ohm:

Ohm – Oyster – 12-2012

Ohm – CS-18 – 05-2013

Testy produktów firmy PolAudio:

PolAudio – DJ 2000 – 07_2009

Testy produktów firmy Proel:

Proel – HPD 2000 – 10_2008

Proel – Flash12A – MiT – 01_2009

Proel – FLASH 15SA – 02_2009

Proel – 12HA, 15A – 09_2009

Proel – M1000usb – 10_09

Proel – NET – 09_2010

Proel – HPX2800 – 05_2012

Testy produktów firmy QSC:

QSC – GX5 – 12_2008

Testy produktów firmy Soundcraft:

Soundcraft – FX16ii – 01_2009

Testy produktów firmy Stageline:

Stage Line – STA260 – 02-2013

Testy produktów firmy Turbosound:

Turbosound- MILAN – 08_2010

Turbosound – T-90 – 10_2010

Turbosound – MilanM18 – 04_2011

Turbosound – NuQ-15DP – 05_2011

——————————————

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Wyświetlenia od Września 2016: 150082    Użytkownicy online: 1