Prezentowany zestaw spełnia wysokie standardy jakościowe, oferując doskonałą jakość dźwięku i wyjątkową skuteczność. Zasadniczo skonfigurowany jest do pracy w systemie w pełni trójdrożnym, gdzie każdą sekcję głośników zasila oddzielny wzmacniacz, poprzez procesor głośnikowy, który musi być wyposażony w dwa wejścia L/R i i 6 wyjść (3 sekcje na każdy kanał). W związku z powyższym, zestawy głośnikowe nie posiadają filtrów pasywnych (zwrotnic). Do podłączenia subwooferów wykorzystywany jest klasyczny kabel dwużyłowy Speakon-Speakon, a zestawy średniowysokotonowe wykorzystują kabel czterożyłowy, zakończony po obu stronach 4-ro pinowymi wtykami Speakon.
Istnieje jednak możliwość montażu zwrotnic w paczkach dwudrożnych, co sprawi, że zestaw będzie mógł pracować w klasycznej konfiguracji bi-amp, czyli z dwoma a nie z trzema końcówkami mocy, choć nie jest to konfiguracja optymalna.
Konstrukcja i właściwości zestawów głośnikowych
Wszystkie obudowy wykonane są w całości ze sklejki, czyli najlepszego z dostępnych materiałów, gdy mówimy o profesjonalnych systemach głośnikowych. Przy czym zwracam uwagę, że jest to najwyższej jakości, wodoodporna sklejka liściasta o grubości 18mm. Warto wiedzieć, że sklejka sklejce nierówna i że niektóre firmy ze względów oszczędnościowych opierają swoją produkcję na materiałach, które sklejkę przypominają głównie z wyglądu. Istotną kwestią jest też łączenie boków obudów. Ja stosuję kryte, klejone połączenia kołkowe, a dodatkowo wzmacniam je wkrętami do drewna. Takich elementów w jednej paczce jest ponad 100, co powoduje, że są one wyjątkowo odporne na wszelkie okoliczności, które mogą się wydarzyć w transporcie. W tym zastawie zrezygnowałem z metalowych uchwytów transportowych, na rzecz wykonania ich z materiału obudowy. Obudowy zostały pokryte lakierem strukturalnym (Warnex). Wszystkie obudowy zaprojektowałem sam, opierając się na długoletnich doświadczeniach w tym zakresie i dostosowałem je do parametrów wykorzystanych głośników.
Subwoofery:
W sekcji basowej zastosowałem tandem dwóch głośników 15″, umieszczonych pod kątem w stosunku do siebie, co po pierwsze umożliwiło zmniejszenie gabarytów obudowy, a po drugie ograniczyło jej rezonanse, z uwagi na mniejszą ilość równoległych ścianek. Wylot bass-reflexu umieszczony jest na środku obudowy, co też w pewnych sytuacjach poprawia parametry akustyczne, np. przy zestawianiu kilku identycznych paczek w jedną grupę. Oczywiście obudowa posiada liczne wewnętrzne usztywnienia, a głośniki chroni metalowa siatka, podparta na froncie w trzech miejscach, przy czym środkowa podpórka stanowi dodatkowe usztywnienie i wzmocnienie konstrukcji.
Jeśli chodzi o przetworniki, to wykorzystałem pokazane na zdjęciu własne głośniki z magnesami 220mm i cewką 85mm, których moc określam na 500W RMS każdy. Głośniki połączone są równolegle, a dodatkowo każdy z nich zabezpieczony jest oddzielnym bezpiecznikiem topikowym, lutowanym do mini płytki drukowanej, mocowanej na nóżkach miski gniazd przyłączeniowych. Dzięki temu awaria (np. zwarcie) jednego przetwornika powoduje, że drugi pracuje nadal, bo przepalony bezpiecznik sprawia, że końcówka mocy „widzi” tylko sprawny głośnik. Oprócz tego, w sytuacji podania wysokiego napięcia na głośniki (awaria wzmacniacza, problemy z siecią zasilającą) bezpieczniki dają pewną szansę na uratowanie głośników przed definitywnym spaleniem cewek. Wartość prądu bezpieczników dobrano tak, żeby przekroczenie nominalnej mocy głośników powodowało ich przepalenie, co jednak nie powinno mieć nigdy miejsca w sytuacji odpowiedniego ustawienia systemowych limiterów w procesorze głośnikowym.
Parametry obudowy subwoofera:
Wymiary w pozycji leżącej (szer.wys.gł.) : 104 x 52 x 60 ;
Masa netto: 34 kg; Masa z głośnikami: 57kg
Sekcja średniowysokotonowa :
Specjalna konstrukcja obudowy bass-reflex z krótką tubą, pozwala na skuteczną pracę głośników już od częstotliwości ok. 60Hz, co jest doskonałym wynikiem w tego typu zestawie, szczególnie biorąc pod uwagę relatywnie niewielką objętość komory, w której pracują przetworniki 12″. Oczywiście w zestawie paczka nie pracuje z tak niskim podziałem, ale w razie potrzeby spokojnie może zapewnić niemal pełne pasmo przenoszenia, jeśli nie będziemy oczekiwać od niej przetwarzania najniższego dołu.
Sekcja średniotonowa zawiera wykonane specjalnie do tego projektu przetworniki 12″ z magnesem 220mm i cewką 3″ w wersji 16 Ohm, które połączone równolegle pozwalają na uzyskanie nominalnej impedancji 8 Ohm. Moc paczki określam na 600W RMS.
Jako głośnik wysokotonowy pracuje w tym zestawie driver firmy Beyma z wylotem 2″ i cewką 3″ z tytanową membraną, w komplecie z aluminiowym hornem o dużych gabarytach zewnętrznych i głębokości. Driver, mimo, że sterowany jest z oddzielnej końcówki, dodatkowo zabezpiecza bezpiecznik elektroniczny wielokrotnego działania typu poly-switch, mocowany do płytki drukowanej, znajdującej się obok gniazd wejściowych. Zamontowałem również bezpiecznik topikowy, który ma za zadanie uchronić oba głośniki 12″ połączone równolegle, na wypadek przekroczenia ich mocy nominalnej, co oczywiście nie powinno mieć miejsca w przypadku prawidłowych nastaw ograniczników w procesorze. Obudowa jest tak zaprojektowana, że wyloty cewek głośników 12″ i drivera umieszczono w tej samej osi pionowej, co również przyczynia się do poprawy parametrów akustycznych zestawu. Widoczne na zdjęciu otwory w bocznych ściankach to uchwyty transportowe, które pozwalają na wygodne przenoszenie paczki, ale tylko w pozycji poziomej. Zestaw przystosowany jest również do podwieszenia, poprzez zamontowanie dwóch gniazd z gwintem M10 w górnej części obudowy, oraz jednego na tylnej ściance.
Parametry obudowy sekcji średniowysokotonowej:
Wymiary ( szer.wys.gł) 59(24)x 104 x 48;
masa netto: 25kg; masa z głośnikami: 57kg
Podsumowanie i sugerowane aplikacje:
Ze względu na konstrukcję i gabaryty oraz masę paczek i ampracka sugeruję wykorzystanie zestawu do celów nagłośnienia stacjonarnego. Mógłbym go polecić np. dla klubu muzycznego, gdzie odbywają się koncerty z muzyką na żywo, lub dla dyskoteki średniej wielkości. Na życzenie oferuję również zestrojenie systemu na miejscu i dopasowanie jego parametrów do konkretnego pomieszczenia, poprzez dobranie odpowiednich nastaw procesora głośnikowego. Jednak zwracam uwagę na fakt, że system „sam z siebie” oferuje doskonałe brzmienie, które nie wymaga zbyt wielu korekcji na drodze elektronicznej, co w przypadku wielu innych zestawów, nawet bardzo renomowanych firm, jest dzisiaj absolutnie niezbędne. Wynika to głównie z faktu, że firmy oszczędzają jak się da na samych głośnikach, rekompensując ich niedostatki na drodze elektronicznej. W przypadku zestawów PMP, głośniki zawsze były ich najmocniejszą stroną i tak jest również tym razem.
Oferta dotyczy wyłącznie tego jednego, prezentowanego na zdjęciach zestawu i w przypadku sprzedaży nie będzie już możliwości zamówienia takiej konfiguracji. Warto porównać tę ofertę nie tylko z profesjonalnymi produktami firm zachodnich (gdzie np. tubowa paczka z 2 głośnikami 12″ + driver pewnej niemieckiej firmy kosztuje porównywalne pieniądze z czterema paczkami mojego zestawu), ale nawet z cennikami producentów krajowych i znów się okaże, że jest wyjątkowo korzystna.
Cena: osoby faktycznie zainteresowane proszę o kontakt mailowy
Uwaga !!
Na 2 ostatnich zdjęciach pokazuję rack z końcówkami i procesorem, który skonfigurowałem i zoptymalizowałem specjalnie z myślą o zastosowaniu go do prezentowanego zestawu. Użycie do tego celu urządzeń posiadanych przez klienta może wpłynąć na ograniczenie zobowiązań gwarancyjnych. Dopuszczam jednak również możliwości sprzedaży kompletnego racka oddzielnie. Informuję, że na moim kanale na YouTube zamieściłem film, który bardzo dokładnie pokazuje konstrukcję racka i wykorzystane w nim komponenty, a każdemu z 3 zainstalowanych w nim wzmacniaczy poświęcone są oddzielne materiały filmowe, które można odszukać na playliście „Elektronika Estradowa”.
Zwracam przy okazji uwagę na fakt, że sprzęt wyprodukowany przez firmę PMP „od zawsze” charakteryzował się wyjątkową żywotnością i niezawodnością i do dziś są w użyciu zestawy głośnikowe produkowane jeszcze w ubiegłym wieku, co w przypadku aparatury oferowanej przez wielu producentów współcześnie (i nie tylko) jest nierealne.
Piszę na ten temat choćby w tym artykule:
https://pmpproaudio.pl/stary-meyer-sound-i-calkiem-nowy-turbo-sound-czyli-o-awariach-glosnikow-c-d/
Śródtytuł w artykule, który pozwoli na szybkie odnalezienie tego wątku: Tytułem podsumowania pierwszego wątku jeszcze jeden „wtręt” osobisty.
Wiele materiałów na ten temat dostępnych jest również na moim kanale na YouTube:
https://www.youtube.com/channel/UCIg5GnXEydfCpeOTqg9GEaQ
Na koniec zapraszam do obejrzenia fotografii, szczegółowo prezentujących opisany sprzęt – wystarczy kliknąć na dowolnym zdjęciu, a następnie, posługując się kursorami < > można przemieszczać się po całej galerii, albo można uruchomić pokaz slajdów przy pomocy strzałki, umieszczonej w prawej, górnej części wybranej fotografii.