PMP Pro Audio

Zestaw nagłośnieniowy 2 x 1400W z końcówkami i procesorem w racku

Oferuję profesjonalny, mobilny zestaw nagłośnieniowy w skład którego wchodzą 4 kolumny basowe, 2 nadstawki średniowysokotonowe i dwie opcje  firmowo skonfigurowanego i okablowanego racka z końcówkami i procesorem głośnikowym.

Uwaga !!

Jeśli nie ma konieczności stosowania podwójnego układu subów, zestaw można również nabyć bez paczek 15″, lub alternatywnie bez większych subów 18″. W każdej z wersji będzie jednak wykorzystany identycznie skonfigurowany rack.

Na początek informacja o dwóch wersjach napędu:

Pierwsza, bardziej rozbudowana i o zdecydowanie większych możliwościach konfiguracyjnych jest systemem w pełni trójdrożnym i w takim układzie drivery  zasilane są z oddzielnej końcówki mocy o wysokości 1U. Do napędu dołów i środków wykorzystana jest końcówka 4 kanałowa o wysokości 2U. Przy dwóch subach na stronę wzmacniacz generuje na każdej parze moc 800W rms, i po 500W na stronę na zestawach średniowysokotonowych. Oddzielna końcówka na drivery zapewnia na każdym z nich 60W mocy rms, więc po zsumowaniu uzyskujemy ok. 1400W na stronę, co przy wysokiej skuteczności głośników pozwala na komfortowe nagłośnienie sali na ok 300-400 osób i na obsługę niewielkich imprez plenerowych. Warto zauważyć, że obie końcówki mają własne, skutecznie działające limitery, choć oczywiście podstawową rolę pełnią ograniczniki w procesorze.

W tak skonfigurowanym zastawie paczki średniowysokotonowe nie posiadają zwrotnic, a sygnał na głośniki średniotonowe i drivery dostarczany jest przewodem 4 żyłowym poprzez 4 pinowe gniazdko speakon. Do zasilania subów wykorzystywany jest klasyczny przewód 2 żyłowy i te paczki również nie mają wbudowanych zwrotnic. Do podziału pasma służy cyfrowy procesor głośnikowy z 3 wejściami i 6 wyjściami, a w racku zamontowano listwę z gniazdami XLR i Speakon i wykonano pełne, wewnętrzne okablowanie łącznie z rozgałęziaczem sieciowym i specjalnie spreparowanymi kablami zasilającymi o długości dostosowanej do potrzeb. Zadbałem nawet o to, żeby zainstalować wtyczkę z wyłącznikiem na kablu zasilającym procesor, ponieważ dostęp do sprzętowego wyłącznika na tylnym panelu jest bardzo utrudniony. Dzięki takiej przemyślanej konfiguracji przygotowanie zestawu do pracy sprowadza się tylko do podłączenia sygnału L/R z miksera i 4 przewodów głośnikowych. Zwracam uwagę na fakt, że listwa z gniazdami XLR umożliwia również podanie sygnału wejściowego na kolejny rack czy jeszcze jedną końcówkę, co dodatkowo zwiększa możliwości ewentualnej rozbudowy systemu.Wszystkie elementy napędu udało się zainstalować w kompaktowym racku o wysokości 6U i masie 28 kg co uważam za duże osiągnięcie.

Na fotografiach pokazuję jak wygląda ten sprzęt:

Wszystkie pokazane urządzenia i sam rack są nowe, nieużywane.

Drugi rack to opcja do pracy dwudrożnej i w tym wariancie paczki 2 x 10″ + driver posiadają wbudowaną zwrotnicę i zasilane są „klasycznie”, kablem dwużyłowym. Jeśli chodzi o rack, to jest fabrycznie nowy, a końcówki co prawda są używane, ale w doskonałym stanie, prawie bez śladów eksploatacji i oczywiście sprawdzone w serwisie PMP, a ich dane dostępne są w sieci pod tymi linkami:

https://www.qsc.com/index.php?id=12666&L=712

https://www.qsc.com/solutions-products/power-amplifiers/portable/2-channel/gxd-series/gxd4/

W tej konfiguracji zestaw dysponuje nieco większą mocą w dole i pomijalnie mniejszą na górkach, ale za to końcówka zasilająca paczki średniowysokotonowe posiada wbudowany, cyfrowy procesor, co umożliwia zaprogramowanie presetów do konkretnych zestawów głośnikowych, aby zoptymalizować ich brzmienie i zastosować odpowiednie zabezpieczenia. Do podziału w systemie dwudrożnym (bi-amp) wykorzystywany jest analogowy procesor głośnikowy firmy Proel, którego parametry skopiowałem do tego  pliku:

ASO 25

Jest to urządzenie bardzo profesjonalnie wykonane, w standardzie, który dziś  rzadko już można spotkać w sprzęcie tego typu.  Zastosowano wyłącznie montaż przewlekany, wysokiej jakości podzespoły i płytkę drukowaną, a także niezawodny, klasyczny zasilacz. Warto zauważyć, że procesor wyposażony jest również w limiter, którego próg zadziałania można ustawiać potencjometrem umieszczonym na płycie tylnej i zabezpieczonym przed przypadkowymi manipulacjami. Procesor nie posiada żadnych dostępnych z zewnątrz regulatorów, co bardzo upraszcza pracę i jednocześnie uniemożliwia osobom postronnym ewentualne ingerencje w nastawy. Ma też oddzielne wyjście mono, co pozwala w razie potrzeby na wykorzystywanie tylko jednego suba albo dwóch, ale właśnie w konfiguracji Sub mono + L/R stereo.  Z kilku dostępnych opcji częstotliwości podziału wybrałem dla mojego zestawu optymalną wartość, czyli 125Hz.

Tak wygląda jego wnętrze:

Na wierzchnim deklu nadrukowano instrukcję dotyczącą możliwych modyfikacji parametrów, poprzez zmianę położenia zworek na płytce drukowanej:

Jeśli chodzi o rack, to zwracam również uwagę na fakt, że podobnie jak ten pokazany wcześniej  jest wewnętrznie okablowany, łącznie z zasilaniem sieciowym, co bardzo ułatwia i przyspiesza podłączenie miksera i zestawów głośnikowych. Dzięki podwójnym gniazdom XLR (męskie i żeńskie ) można podać pełnopasmowy sygnał wejściowy z miksera na kolejny rack lub oddzielną końcówkę, co czyni ten zestaw jeszcze bardziej uniwersalnym. Można również (korzystając z sygnałowych wyjść końcówek na gniazdach jack) podłączyć do nich równolegle kolejne dwie końcówki, które w tym układzie będą pracowały po crossowerze, co pozwoli na dowolne zwiększanie mocy innych podłączonych zestawów głośnikowych przy zachowaniu identycznych podziałów pasma. Dodatkowo na obu ściankach z rączkami zamontowałem po 4 nóżki gumowe, które zabezpieczają narożniki przed uszkodzeniem, gdy rack stawia się w trakcie przenoszenia na boku.

Jak na możliwości wbudowanego sprzętu rack ma niewielkie rozmiary:

szer: 54cm: wys: 32cm (z nóżkami); gł. bez dekli: 33cm, z deklami: 45cm

Masa: 25kg

Tak prezentuje się na zdjęciach:

Doskonały dostęp do gniazd wyjściowych Speakon w końcówkach i do gniazd wejściowych XLR sprawia, że podłączenie zestawu do pracy trwa dosłownie chwilę: wpinamy 2 kable z miksera, podłączamy 4 kable głośnikowe i jeden przewód zasilający, pamiętając o tym, że wykorzystywane gniazdo sieciowe powinno być zabezpieczone co najmniej bezpiecznikiem 20A.  Standardowo wykorzystywane w małych instalacjach bezpieczniki 16A mogą okazać się za małe przy wykorzystaniu pełnej mocy końcówek.

A teraz szczegółowe opisy poszczególnych zestawów głośnikowych:

Subwoofer 118B został zaprojektowany z myślą o użytkownikach, którzy potrzebują niewielkiego gabarytowo i niezbyt ciężkiego zestawu niskotonowego dużej mocy. Powstała więc stosunkowo nieduża paczka basowa, wyposażona jednak w największy wytwarzany przez firmę głośnik niskotonowy 18″ o mocy 800W, którego opis dostępny jest na końcu zakładki o głośnikach PMP, czyli tutaj:

https://pmpproaudio.pl/oferta/glosnikipmp/

Przetwornik zamontowano w klasycznej obudowie typu bass-reflex o szerokości 52cm, wysokości 56 cm i głębokości 60cm. Jej masa całkowita to 40 kg, a pustej obudowy 27 kg.

Subwoofer 115B to mniejszy brat zestawu opisanego powyżej, który posiada jednak identyczną moc, gdyż wyposażono go w zregenerowany w firmowym serwisie głośnik firmy Beyma o oznaczeniu 15G-450N. Szczegółowy opis tego przetwornika i technologii wykorzystanych przy jego rekonstrukcji można przeczytać tutaj:

https://pmpproaudio.pl/oferta/naprawa-glosnikow/

Wystarczy przewinąć zakładkę do miejsca oznaczonego jako „przykłady prac serwisowych”:

https://pmpproaudio.pl/wp-content/uploads/2022/10/Serwis-glosnikowy-PMP-przyklady-prac-serwisowych.pdf

i przewinąć do litery B. Zwracam uwagę na fakt, że jest to wyjątkowo „mocny” przetwornik z cewką o średnicy 115mm, nawiniętą po obu stronach karkasu z włókna szklanego, jak wszystkie profesjonalne głośniki regenerowane w serwisie PMP. W księdze gości znajduje się wpis klienta, który zamontował dokładnie takie głośniki w miejsce oryginalnych EV w obudowach Dynacord F5. Zapraszam do lektury ( autor Paweł Chowaniec)

https://pmpproaudio.pl/goscie/

Paczka skonstruowana jest w taki sposób, że różni się od zestawu z gł. 18″ jedynie mniejszą o 10 cm głębokością, a szerokość i wysokość pozostaje identyczna, co pozwala na łatwe zestawienie obu subów w „słupek” o łącznej mocy 1600W/4Ohm. Różni się również masą, choć niewiele, bo kompletna waży 38kg, a sama obudowa 24kg.

Uwaga !!

Subwoofery nie posiadają filtrów pasywnych (zwrotnic) gdyż z założenia przeznaczone są do pracy w zestawach wykorzystujących crossovery aktywne.

Zestaw 210H/4 to konstrukcja średniowysokotonowa, przeznaczona do pracy w komplecie z z jednym lub dwoma subami na stronę. Jednak  dzięki skutecznemu przetwarzaniu już od około 60Hz, można ją wykorzystywać samodzielnie w tych przypadkach, gdy nie jest wymagany duży poziom niskich częstotliwości. Wyposażono ją w 2 głośniki PMP o średnicy 10″ i mocy 200W rms (cewka 2″) i impedancji 16 Ohm, połączone równolegle, oraz driver Byema o mocy 70W. Trapezowy zestaw o szerokości 32(22), głębokości 30 cm i wysokości 85 cm waży 23 kg i konstrukcyjnie różni się od zestawów basowych jedynie zastosowaniem nieco cieńszej sklejki (15mm wobec 18mm). Mogło by się wydawać, że 400W mocy rms to na współczesne wymagania niewiele, ale proszę zauważyć, że firma PMP zawsze podaje rzeczywistą, ciągłą moc zestawu. Jako przykład zabiegów czysto marketingowych można wymienić np. aktywny moduł liniowy jednego z czołowych producentów światowych, który wykorzystuje dwa głośniki 10″ z podobnymi cewkami 2″ + driver i określa moc tego zestawu na 1200W, choć nie istnieją  głośniki z cewką o średnicy 51 mm/ 600W. Rzeczywista moc rms tego modułu wynika wprost z parametrów wbudowanych końcówek i nastaw wewnętrznych limiterów i w tym przypadku każdy głośnik 10″ zasilany jest mocą ok. 200W, czyli dopasowaną do jego faktycznych możliwości, identycznych jak w zestawie PMP.

Informacje uzupełniające:

Zwracam uwagę na fakt, że firma po raz pierwszy oferuje paczki wykończone poliureą – najtrwalszą z obecnie stosowanych w branży powłok lakierniczych i oczywiście również najdroższą, ale uznałem, że warto również w ten sposób wykazać, że są to produkty wytwarzane bez żadnych kompromisów, wobec których użycie określenia „profesjonalny” jest jak najbardziej uzasadnione. Podobnie jak wszystkie oferowane w ostatnich latach zestawy głośnikowe PMP, również i te zostały wykonane z najwyższej klasy sklejki liściastej, gdzie wszystkie ścianki obudów łączone są i klejone przy użyciu kołków i dodatkowo skręcane wkrętami.  Oczywiście wszystkie obudowy mają liczne, dodatkowe wzmocnienia wewnętrzne, a uchwyty transportowe wyfrezowane są w sklejce, co nie tylko ładnie wygląda, ale również eliminuje ewentualne rezonanse, możliwe wówczas, gdy stosowane są oddzielne, metalowe rączki. Wszystkie zewnętrzne podzespoły mocowane w obudowach, czyli gniazda statywów, nóżki i miski z gniazdami Speakon osadzone są w wyfrezowanych w sklejce otworach, co ma nie tylko znaczenie estetyczne, ale również dodatkowo chroni te elementy przed uszkodzeniami w transporcie. Zwracam również uwagę na nową wersję naklejki  zawierającej dane techniczne zestawu, na której udało się umieścić o wiele więcej informacji niż do tej pory i sądzę, że żadna inna firma nie udostępnia tylu szczegółowych danych, bezpośrednio widocznych na panelu połączeniowym. Uznałem np. że oprócz nominalnej impedancji zestawu, warto również podać jego rezystancję DC, co ma szczególnie istotne znaczenie przy łączeniu równoległym subwooferów, aby nie doprowadzić do przeciążenia wzmacniaczy. Pisałem o takich sytuacjach tutaj:

https://pmpproaudio.pl/wp-content/uploads/2014/08/praca-wzm.-na-2-Ohm-07_2012.pdf

Puste pola widoczne na naklejce po jej prawej stronie wykorzystywane są opcjonalnie w sytuacji, gdy zestaw wyposażony jest w dodatkowy, odłączalny filtr pasywny, np. górnoprzepustowy w zestawie satelitarnym. W przypadku zestawów z wbudowaną zwrotnicą, płytka drukowana filtrów mocowana jest bezpośrednio do miski z gniazdami i stanowi z nią integralną całość. Jest to  znacznie wygodniejsze i ułatwiające ewentualny serwis rozwiązanie, w porównaniu ze stosowanym przez niektórych producentów mocowaniem zwrotnicy  wewnątrz obudowy. Wszystkie zestawy wyposażono w gniazda statywowe krajowej  firmy Dynawid,  a głośniki chroni perforowana siatka stalowa malowana proszkowo na czarno, z firmowym logo mocowanym od  wewnętrznej strony maskownicy. Warto zauważyć, że osłona mocowana jest „na wcisk”, w kanałach wyfrezowanych w bocznych ściankach obudowy, co eliminuje konieczność stosowania wkrętów.

W galerii  umieściłem kilkanaście fotografii nowych zestawów, na których można obejrzeć nie tylko ich wygląd zewnętrzny, ale również zastosowane podzespoły i szczegóły konstrukcji obudów, jeszcze przed zamontowaniem głośników. Ma to o tyle istotne znaczenie, że wiele współcześnie oferowanych wyrobów może pochwalić się głównie atrakcyjną szatą zewnętrzną, a o klasie podzespołów klient dowiaduje się dopiero wtedy, gdy uszkodzony produkt trafia do niezależnego serwisu. Wiele takich przypadków opisuję w tej zakładce:

https://pmpproaudio.pl/felietony/

Warto również zdawać sobie sprawę z  faktu, że ceny profesjonalnych zestawów głośnikowych (również pasywnych) wielokrotnie ( np. 5 i więcej razy) przewyższają cenę zamontowanych w nich przetworników i to liczonych wg. cen detalicznych a nie tych, które producent aparatury płaci w hurcie producentowi głośników. Zapewniam, że w tym kontekście ceny produktów PMP są bezkonkurencyjne, szczególnie biorąc pod uwagę jakość wykonania obudów i klasę zastosowanych podzespołów.

A teraz zapraszam już do zapoznania się z materiałami fotograficznymi:

Uwaga!!

Cena zestawu zależy od konkretnej konfiguracji i podam ją na życzenie zainteresowanych.

Uwaga!!

informuję o możliwości uzupełnienia zestawu o profesjonalne monitory w promocyjnej cenie, których opis dostępny jest tutaj:

https://pmpproaudio.pl/kolumny-monitorowe-350w/

Wyświetlenia od Września 2016: 156739    Użytkownicy online: 4