PMP Pro Audio

Trójdrożny system nagłaśniający 2 x 1500W

Przedstawiona poniżej oferta kompletnego systemu nagłaśniającego ma wybitnie jednorazowy charakter, głównie dlatego, że nie przewiduję w przyszłości wykonywania takich zestawów głośnikowych, choćby ze względu na ich masę i gabaryty. Stan mojego kręgosłupa bardzo utrudnia mi wykonywanie ciężkich prac fizycznych, a jak wiadomo, pracowników nie zatrudniam. Tak więc być może jest to ostatnia okazja nabycia tak skonstruowanej aparatury PMP.

Prezentowany zestaw spełnia wysokie  standardy jakościowe i choć ze zrozumiałych względów nie pretenduje do obsługi dużych imprez „stadionowych”, to spokojnie może sobie poradzić z nagłośnieniem pleneru na kilkaset osób, a także jest w stanie  obsłużyć np. sporą dyskotekę lub klub muzyczny, oferując rewelacyjną skuteczność i doskonałą jakość dźwięku.  Rekomenduję  go właśnie do instalacji stacjonarnej, gdzie istnieje również możliwość podwieszenia paczek średniowysokotonowych.

Zgodnie z „tradycją” firmy PMP, zestaw oferowany jest jako kompletny system nagłaśniający, wyposażony w dedykowany rack z końcówkami, a na życzenie, po ustaleniu szczegółów (np. wymaganych długości przewodów), mogę również wykonać komplet okablowania między rackiem a zestawami głośnikowymi. Warto zauważyć, że cały rack jest wewnętrznie okablowany, a wszystkie wejścia i wyjścia są łatwo dostępne na jego przednim panelu, dzięki czemu podpięcie  kabli sygnałowych i głośnikowych trwa dosłownie kilka chwil. Jeśli chodzi o case, to pokazany na zdjęciu służy do celów demonstracyjnych,  co jest istotne choćby z uwagi na wyważenie uchwytów transportowych. Jednak dla zastosowań stacjonarnych sprawdzi się doskonale i dlatego uznałem, że wykorzystam taki, który po prostu miałem pod ręką.

Istnieje również możliwość zakupu poszczególnych elementów zestawu oddzielnie, czyli samych paczek bez racka z końcówkami, o ile ktoś posiada już wyposażenie tego typu i jest w stanie we własnym zakresie poprawnie skonfigurować wszystkie połączenia i zestroić system. Jednak zwracam uwagę na fakt, że prezentowany komplet stanowi gruntownie przemyślaną całość i zaznaczam, że paczki (również sekcja wysokotonowa) nie mają wbudowanych żadnych filtrów pasywnych (zwrotnic) i głośniki muszą być zasilane przez dwukanałowy, trójdrożny crossower aktywny-najlepiej przez cyfrowy procesor głośnikowy. Pokazany na zdjęciu crossower analogowy służył  jedynie do celów demonstracyjnych i do skonfigurowania połączeń miedzy urządzeniami w racku.

Założenia konstrukcyjne były takie, żeby zestaw pracował w  systemie trójdrożnym z prawdziwego zdarzenia, gdzie każdą sekcję głośników zasila oddzielny wzmacniacz. Warto również podkreślić, że wszystkie trzy wzmacniacze pokazane na zdjęciach posiadają własne, skutecznie działające limitery, co stanowi dodatkowe zabezpieczenie, oprócz ograniczników, które zawsze  wbudowane są w procesor głośnikowy.

Dodatkową zaletą przedstawionej konfiguracji  jest fakt zastosowania 4-ro kanałowej końcówki do zasilania sekcji średniotonowej. Dzięki temu, dwa wolne kanały wzmacniacza można np. wykorzystać do zasilania  paczek typu side-fill,  do sterowania stereofonicznym, pełnopasmowym odsłuchem, do stworzenia nagłośnienia strefowego, czy w jakikolwiek inny sposób. Może to być również „rezerwa” na wypadek ewentualnej awarii pozostałych wzmacniaczy. Pobór sygnału na dodatkowe dwa kanały L/R jest bardzo łatwy, dzięki użyciu w racku  sygnałowych gniazd wyjściowych, połączonych równolegle z gniazdami wejściowymi (XLR IN/OUT) co pokazuję na załączonej fotografii. Oczywiście można również odpowiednio skonfigurować procesor głośnikowy, aby wykorzystać go do indywidualnego sterowania tymi dwoma rezerwowymi kanałami końcówki.

Podkreślam również, że podaję rzeczywistą, ciągłą moc RMS zestawu, oraz  to, że sama moc  tylko w niewielkim stopniu określa faktyczne możliwości nagłośnienia, bo liczy się również (a w zasadzie przede wszystkim) skuteczność zestawów głośnikowych, a pod tym względem aparatura PMP zawsze plasowała się na bardzo wysokich pozycjach. Znam np. przypadki z czasów, gdy jeszcze zajmowałem się obsługą imprez, gdy mój zestaw o mocy nominalnej 2 x 1000W, ustawiony w namiocie cyrkowym, zagłuszał aparaturę o dużo większej mocy, ustawioną na scenie, w odległości ok. 100m od namiotu. Albo sytuacja, gdy zestaw tubowy napędzany w trybie bi-amp,  4 końcówkami o mocy 2 x 200W, nagłaśniał dyskotekę, do której potrafiło wcisnąć się grubo ponad 500 osób i to na tyle skutecznie, że właściciel przez cały okres działalności lokalu (kilkanaście lat) ani przez moment nie pomyślał o rozbudowie (zmianie) nagłośnienia.

Konstrukcja i właściwości zestawów głośnikowych:

Jak widać na załączonych zdjęciach, obudowy wykonane są w całości ze  sklejki, czyli najlepszego z dostępnych materiałów, gdy mówimy o profesjonalnych systemach głośnikowych. Przy czym zwracam uwagę, że jest to najwyższej jakości, krajowa, wodoodporna sklejka liściasta o grubości 18mm. Warto wiedzieć, że sklejka sklejce nierówna i że niektóre firmy ze względów oszczędnościowych opierają swoją produkcję na materiałach importowanych z Dalekiego Wschodu, które sklejkę przypominają głównie z wyglądu. Istotną kwestią jest też łączenie boków obudów. Ja stosuję kryte, klejone  połączenia kołkowe, a dodatkowo wzmacniam je wkrętami do drewna. Takich elementów w jednej paczce jest grubo ponad 100, co powoduje, że są one wyjątkowo odporne na wszelkie okoliczności, które mogą się wydarzyć w transporcie. W nowym zastawie zrezygnowałem z metalowych uchwytów transportowych, na rzecz wykonania ich z materiału obudowy. Zgodnie z obowiązującymi tendencjami, obudowy zostały pokryte  lakierem strukturalnym (Warnex). Wszystkie obudowy zaprojektowałem sam, opierając się na długoletnich doświadczeniach w tym zakresie i dostosowałem je do parametrów wykorzystanych głośników.

Subwoofery:

Jeśli chodzi o sekcję basową, to zastosowałem tandem dwóch głośników 15″, umieszczonych pod kątem w stosunku do siebie, co po pierwsze umożliwiło zmniejszenie gabarytów obudowy, a po drugie ograniczyło jej rezonanse,  z uwagi na mniejszą ilość równoległych ścianek. Wylot bass-reflexu umieszczony jest na środku obudowy, co też w pewnych sytuacjach poprawia parametry akustyczne, np. przy zestawianiu kilku identycznych paczek w jedną grupę. Oczywiście obudowa posiada liczne wewnętrzne usztywnienia, a głośniki chroni metalowa siatka, podparta na froncie w trzech miejscach, przy czym środkowa podpórka stanowi dodatkowe usztywnienie i wzmocnienie konstrukcji. Dodam przy okazji, że jest także dostępna niemal identyczna wersja subwoofera, tyle że z głośnikami 2 x 18″, która różni się wyłącznie wysokością obudowy w pozycji leżącej, przy zachowaniu tej samej szerokości i głębokości.

http://pmpproaudio.pl/nowosc-subwoofer-2x181600w/

Jeśli chodzi o przetworniki, to wykorzystałem pokazane na zdjęciu własne głośniki z magnesami 220mm i cewką 85mm, których moc określam na 500W RMS każdy. Głośniki połączone są równolegle, a dodatkowo każdy z nich zabezpieczony jest oddzielnym bezpiecznikiem topikowym, lutowanym do mini płytki drukowanej, mocowanej na nóżkach miski gniazd przyłączeniowych. Dzięki temu awaria (np. zwarcie) jednego przetwornika powoduje, że drugi pracuje nadal, bo przepalony bezpiecznik sprawia, że końcówka mocy „widzi” tylko sprawny głośnik. Oprócz tego, w sytuacji podania wysokiego napięcia na głośniki (awaria wzmacniacza, problemy z siecią zasilającą) bezpieczniki dają pewną szansę na uratowanie głośników przed definitywnym spaleniem cewek.  Wartość prądu bezpieczników dobrano tak, żeby przekroczenie nominalnej mocy głośników powodowało ich przepalenie, co jednak nie powinno mieć nigdy miejsca w sytuacji odpowiedniego ustawienia systemowych limiterów w procesorze głośnikowym.

Parametry obudowy subwoofera:

Wymiary w pozycji leżącej  (szer.wys.gł.) : 104 x 52 x 60 ;

Masa netto: 34 kg; Masa z głośnikami: 57kg

Sekcja średniowysokotonowa :

Jeśli chodzi o sekcję średniotonową i wykorzystane w niej głośniki, to specjalnie do tego projektu wykonałem 4 przetworniki 12″ z magnesem 220mm i cewką 3″ w wersji 16 Ohm. Skuteczność tandemu 2 głośników 12″ (bez drivera) wynosi 101 dB – w osi zestawu, z odległości jednego metra, a przy okazji paczka posiada bardzo wyrównaną charakterystyką przenoszenia.  Specjalna konstrukcja obudowy z krótką tubą, pozwala na skuteczną pracę głośników już od częstotliwości ok. 60Hz, co jest doskonałym wynikiem w tego typu zestawie, szczególnie biorąc pod uwagę relatywnie niewielką objętość komory, w której pracują przetworniki 12″. Oczywiście w zestawie paczka nie pracuje z tak niskim podziałem, ale w razie potrzeby spokojnie może zapewnić niemal pełne pasmo przenoszenia, jeśli nie będziemy oczekiwać od niej przetwarzania najniższego dołu.

Jako głośnik wysokotonowy pracuje w tym zestawie driver firmy Beyma z wylotem 2″ i cewką 3″ z tytanową membraną, w komplecie z aluminiowym hornem o dużych gabarytach zewnętrznych i głębokości. Driver, mimo, że jest sterowany z oddzielnej końcówki, dodatkowo zabezpiecza jeszcze bezpiecznik elektroniczny wielokrotnego działania typu poly-switch, mocowany do płytki drukowanej, znajdującej się obok gniazd wejściowych. Zamontowałem również bezpiecznik topikowy, który ma za zadanie uchronić oba głośniki 12″ połączone równolegle, na wypadek przekroczenia ich mocy nominalnej, co oczywiście nie powinno mieć miejsca w przypadku prawidłowych nastaw ograniczników w procesorze.  Obudowa jest tak zaprojektowana, że wyloty cewek głośników 12″ i drivera umieszczono w  tej samej osi pionowej, co również przyczynia się do poprawy parametrów akustycznych zestawu. Widoczne na zdjęciu otwory to uchwyty transportowe, które pozwalają na wygodne przenoszenie paczki, ale tylko w pozycji poziomej. Zestaw przystosowany jest również do podwieszenia, poprzez zamontowanie dwóch gniazd  z gwintem M10 w górnej części obudowy, oraz jednego na tylnej ściance.

Parametry obudowy sekcji średniowysokotonowej:

Wymiary ( szer.wys.gł)   59(24)x 104 x 48;

masa netto: 25kg;  masa z głośnikami: 57kg

Podsumowanie i sugerowane aplikacje:

Prezentowany zestaw nagłaśniający to owoc prawie 30 lat doświadczeń konstrukcyjnych i odpowiedź na wiele uwag i sugestii, jakie w ostatnim czasie pojawiały się w rozmowach z klientami. Firma nie ma zamiaru ulegać „modzie” na systemy wyrównanie liniowo, które obecnie produkują już niemal wszyscy, choć tylko niewielka część tych wyrobów spełnia pierwotne założenia systemowe. Osoby zainteresowane tym tematem zapraszam do zakładki „Felietony”, gdzie publikuję swoje przemyślenia odnośnie „liniówek”. Artykuł ma już sporo lat, ale moim zdaniem nic się w tej materii nie zmieniło, a jeśli już, to jedynie na gorsze:

http://pmpproaudio.pl/systemy-line-aray-moda-czy-panaceum/

Prezentowany zestaw mógłbym polecić np. dla większego klubu muzycznego, gdzie odbywają się koncerty z muzyką na żywo, oraz oczywiście dla dowolnej dyskoteki na około 500 osób. W obu tych przypadkach oferuję również zestrojenie systemu na miejscu i dopasowanie jego parametrów do konkretnego pomieszczenia, poprzez dobranie odpowiednich nastaw procesora głośnikowego. Jednak zwracam uwagę na fakt, że system „sam z siebie” oferuje doskonałe brzmienie, które nie wymaga zbyt wielu korekcji na drodze elektronicznej, co w przypadku wielu innych zestawów, nawet bardzo renomowanych firm, jest dzisiaj absolutnie niezbędne. Wynika to głównie z faktu, że firmy oszczędzają jak się da na samych głośnikach, rekompensując ich niedostatki na drodze elektronicznej. W przypadku zestawów PMP, głośniki zawsze były ich najmocniejszą stroną i tak jest również tym razem.

Zainteresowanym mogę również zaoferować jako uzupełnienie zestawu komplet „opytowania” wraz ze stegeboxem, który opisany jest w oddzielnym ogłoszeniu w dziale „Super Okazje” .

http://pmpproaudio.pl/profesjonalny-zastaw-okablowania-dla-miksera-frontowego-i-monitorowego/

Uważam, że koszt zestawu w relacji do jego jakości i walorów brzmieniowych jest bezkonkurencyjny i z pewnością nigdy już nie pojawi się tak atrakcyjna cenowo oferta PMP, jak ta, którą przedstawiam poniżej:

Promocyjna cena kompletnego zestawu, łącznie z rackiem  – 19900 zł

Cena nie obejmuje widocznego na zdjęciu crossovera analogowego.

Za dopłatą istnieje możliwość instalacji cyfrowego procesora głośnikowego (np. w wersji 3 in – 6 out) i jest to opcja, którą zdecydowanie polecam.

Jeśli chodzi o możliwość nabycia poszczególnych elementów zestawu oddzielnie, to ceny kształtują się następująco:

Zestawy basowe (2 szt) – 8000 zł

Zestawy średniowysokotonowe (2 szt) – 8000 zł

A teraz pozostaje mi już tylko zaprosić Państwa do obejrzenia fotografii, szczegółowo prezentujących opisany zestaw. Przypominam, że wystarczy kliknąć na dowolnym zdjęciu, a następnie, posługując się kursorami <  >  można przemieszczać się po całej galerii, albo można uruchomić pokaz slajdów przy pomocy strzałki, umieszczonej w prawej, górnej części  wybranej fotografii.

Wyświetlenia od Września 2016: 56018    Użytkownicy online: 3